Nouă criză în care am pășit de ceva timp nu se manifestă la fel cu cea pe care am mai trăit-o în anii 2008-2010, prin accesul mult mai restrictiv la finanțare, la piețe, la clienți. Criza prezentă este mult mai puțin evidentă și este bine mascată de creșteri de PIB consecutive, de un nivel de șomaj derizoriu, de un consum vesel și molipsitor, de un capital privat aparent disponibil și ieftin și, deci, de un “spirit” optimist aproape fără rezerve.
Cine are curaj să pună la îndoială că “România e pe val”? “Trăim bine” pare să fie sloganul de ţară al ultimilor ani. Dar asta doar la suprafaţă, întrucât criză există și este foarte profundă, iar modul în care se manifestă este că nu te lasă, ca antreprenor, să îți realizezi adevăratul potențial, să treci la next level. Multe companii antreprenoriale și-au atins nivelul de maturitate, au acumulat capital propriu, au produse și servicii competitive pentru care există cerere fermă, însă nu mai pot crește pentru că… nu au cu cine. Nu au suficient de mulți oameni, sau suficient de bine pregătiți, sau măcar dispuși să învețe sau să se reconvertească profesional. Indiferent de domeniu, este din ce în ce mai greu să găsești angajați pentru orice tip de post. Mulți dintre antreprenorii care ani de zile și-au construit și dezvoltat companiile, pot ajunge în blocaje tocmai pentru că nu găsesc resursele umane necesare care să preia noi proiecte sau noi activități cerute de piață respectivă. Iar asta înseamnă că se produce mai puțin, că se generează mai puțină avuție și chiar mai puține taxe față de potențialul momentului. “Lăsăm bani pe masă”, cu alte cuvinte.
Soluții? Ar fi câteva, care împreună ne-ar putea ajuta…
În primul rând s-ar putea face o restructurare serioasă a aparatului de stat, supra-capacitat și căpușat de fini și “pile” în ultimii ani și care concurează neloial cu mediul privat prin prisma salariilor foarte mari oferite, de multe ori fără vreo ecuație de eficiență. Oamenii restructurați care ar ieși din acest sistem ar avea oportunități să își găsească un rol în sistemul privat, fie că angajați, fie ca noi antreprenori. În același timp, “sistemul public” ar putea funcționa foarte bine în continuare, cu mai puțîn birocrație și mai multă digitalizare. Acest lucru este totuși puţin probabil să se întâmple într-o manieră semnificativă într-un an electoral. Și atunci…
…o altă soluție ar fi relaxarea proceselor de atragere de forță de muncă de afară. Acest lucru a început să se întâmple, încă mult prea timid prin prisma numărului de permise de muncă acordate, dar și a spectrului foarte restrâns de domenii astfel deservite. Sunt companii care facilitează aducerea de muncitori de pe alte continente (în principal Asia) care activează cu succes în turism în baza limbii engleze fluente și respectiv în construcții, unde comunicarea este de multe ori suplinită de îndemânare. Domeniile în care suntem departe de a fi găsit soluții prin prisma forței de muncă de afară sunt însă și cele mai dureroase: servicii medicale, învățământ și chiar IT. Nu există însă o strategie de țară prin care să fie țintite ţări cu o cultură latină, mult mai apropiată de a noastră, din America Centrală și America de Sud, cărora ar trebui să le putem crea programe speciale cu condiții facile de imigrare și integrare pentru acoperirea necesarului de forță de muncă în anumite sectoare, dar și pentru a mai tempera sporul demografic negativ. În plus, fondul problemei este dat nu doar de procesele birocratice foarte greoaie, dar, mai ales, de o deschidere limitată a noastră, ca popor, de a primi cu brațele deschise și a integra “străini”.
Cea mai realistă soluție, 100% la îndemână antreprenorilor români, este însă externalizarea unor activități. Afacerile trebuie să aibă oameni potriviți și suficienți numeric pentru obiectul principal de activitate, cel care le creează avantajul competitiv în piață, orice alt proces secundar putând fi externalizat. Fie că vorbim despre servicii de finanțare și gestiune a creanțelor (#factoring), de servicii de vânzări de tip telesales/telemarketing și Door2Door sau de servicii suport clienți, de gestiune a contabilității, HR sau chiar IT, din ce în ce mai mulți antreprenori încep să înțeleagă beneficiile colaborării cu firmele specializate din piață și aleg să lucreze cu astfel de parteneri. Acestea s-au dezvoltat mult în ultimii ani și și-au creat o foarte bună reputație, nu doar în România, ci și pe alte piețe, de unde le vin proiecte. Ele nu au un secret anume, însă specializarea le permite să ajungă la niveluri de expertiză și eficientă foarte ridicate, bazate atât pe expunerea la multe domenii dar și pe economies of scale, astfel încât să poate acoperi întreg spectrul de servicii care formează cererea. Productivitatea această miraculoasă se bazează pe combinația optimă dintre angajați bine pregătiți și motivați, tehnologii de ultima generație inclusiv #RPA (robotic process automation) și un management modern și flexibil, adaptat profilului și dinamicii angajaților și clienților.
Ca antreprenor, dacă nu ai suficienți oameni, nu îi poți “produce” pur și simplu, însă îți poți reconfigura procesele interne. Anumite fluxuri se pot externaliza, iar resursele umane interne astfel “eliberate” își pot asuma alte roluri, mai relevante pentru obiectul principal de activate al afacerii.
Bogdan Roşu este director executiv al Next Capital şi preşedinte al Asociaţiei Române de Factoring
[…] Noua presiune antreprenorială: cum mă dezvolt atunci când piața muncii și-a pierdut elasticitat… […]
[…] Noua presiune antreprenorială: cum mă dezvolt atunci când piața muncii și-a pierdut elasticitat… […]