Sunt trei motive importante pentru care unele companii se simt mereu ghinioniste când vine vorba de fondurile europene și acreditează ideea că acestea sunt numai pentru aleși:
(1) prejudecata cu privire la coruperea sistemului;
(2) gândirea pe termen scurt și credința că se pot accesa fonduri de azi pe mâine;
(3) atitudinea negativă față de parteneriate.
Ca urmare a acestei situații de fapt, vedem în piață 3 tipuri de companii:
(1) companii sceptice, care nu reușesc, pentru că aleg să rămână în zona de confort;
(2) companii care atrag fonduri de orice fel, făcând din acesta o strategie de business;
(3) companii care găsesc exact modul în care pot beneficia de finanțare pentru proiecte punctuale de extinderi, retehnologizări, specializări etc.
Acestea din urmă includ în strategia lor fondurile europene ca o sursă potențială de finanțare pentru proiecte cu risc ridicat sau cu amortizare îndelungată, accesând, de regulă, 2-3 runde de finanțare pentru obiective diverse.
Ne aflăm la finalul programului 2014-2020 și fondurile rămase disponibile sunt reduse. În 2019-2021 vom vedea apeluri cu alocări relativ mici, deci cu un nivel de concurență ridicat. Însă companiile ar trebui să stabilească o relație coerentă cu o firmă de consultanță și să pregătească o strategie pe termen lung, pentru a fructifica oportunitățile în următorul program. Un consultant permanent, care cunoaște strategia companiei și urmărește indicatorii și apelurile relevante este opțiunea corectă și rentabilă. Chiar dacă presupune un cost, la fel ca un contabil sau un avocat, consultantul bun atrage un capital care justifică investiția.
În 2019, cele mai importante oportunități pentru IMM-uri sunt pentru proiecte inovative în IT și pentru retehnologizări, extinderi de capacități de producție sau investiții în structuri de cazare. Se pot accesa și finanțări mici pentru micro-industrializare. Inovația rămâne cuvântul-cheie și foarte important de înțeles este că firmele pot accesa fonduri în special în zona lor de experiență, nu pentru afaceri noi, în domenii în care nu au un istoric.
DESPRE AUTOR:
Absolventă a unui program de MBA în Londra și San Francisco, RODICA LUPU este expert al Comisiei Europene (TAIEX) în domeniul pieţei interne, a fondat şi conduce compania de consultanţă în management strategic și finan țare Loop Operations, atrăgând peste 60 milioane de euro pentru clienți și parteneri, precum și Ingenius Hub, cu spații ultracentrale de co-working, cu programe constante de susținere și finanțare a tinerilor antreprenori și cu implicare în finanțarea a 240 de start-up-uri în ultimii trei ani.
Articol apărut în TOP 50 Femei în Economie.
Puteți comanda Top 50 Femei în Economie, printr-un mail la adresa office@banii.net, în care să specificați adresa și numărul de exemplare dorite. Prețul unui exemplar este de 30 de lei.