Probabil că într-un stat ca România antreprenorul social ar putea fi ușor definit drept acel antreprenor care își plătește riguros taxele. Pe de-o parte pentru că plata riguroasă a taxelor este cea mai directă dovadă de conștiință socială. Pe de alta parte, firește, orice guvernare a avut sau va avea România în următorii 50 de ani a fost sau va deveni rapid sufocată de problemele sociale niciodată rezolvate.
Primenirea alocațiilor, pensiilor, ajutoarelor sociale sau a salariilor angajaților statului vor fi pentru multă vreme preocuparea principală a guvernanților, tema principală a discursului public și grosul cheltuielilor bugetare. Nu este totuși suficient.
Nu pentru că politicienii români sunt corupți sau incompetenți, ori pentru că problemele sociale românești sunt prea mari, prea greu de rezolvat. Și nici nu trebuie să confundăm CSR-ul sau caritatea cu implicarea socială.
Antreprenoriatul social este, cred, o viziune antreprenorială. Dincolo de marjele de profit, dincolo de beneficiile directe și depășind chiar suma obiectivelor punctuale de tipul cantitatea de materiale reciclate folosite sau numărul de angajați defavorizați readuși în societate. Obținerea de profit în mod eficient, adică rapid, legal și sustenabil nu te transformă într-un antreprenor social nici dacă donezi jumătate din el.
Viziunea, misiunea, visul sau cum vreți să denumiți obiectivul mai presus de persoana antreprenorului, asta înseamnă antreprenoriat social. Exemple avem suficiente. Presupun că visul fraților Pavăl de la Dedeman este ca fiecare român să aibă o viață mai bună având acces la materiale de construcții locale și ieftine.
Ori că Daniel Dineș de la UiPath visează o lume în care milioane de funcționari de back-office vor putea contribui la binele societății altfel decât scanând documente sau adunând coloane în excel-uri. Prin urmare, să ajuți ca lumea să fie mai bună și să faci bani din asta ar fi definiția cea mai corectă a antreprenoriatului social.
Articol realizat de Cătălin Alistari, General Manager Business Review.
Acest articol a apărut în anuarul „100 Cei mai buni Antreprenori”, ediția 2020, disponibil în rețeaua InMedio.