În România ultimilor 30 de ani, antreprenoriatul a evoluat spectaculos, la fel ca și mediul economic în care s-a manifestat. Să ne aducem aminte, în câteva cuvinte, care a fost contextul.
Economia românească s-a fărâmițat în perioada de după 1990 până în 2000, la fel ca în toate țările foste comuniste, într-un efort imens de adaptare la noile condiții de piață liberă. A fost perioada în care România avea multe fabrici, mulți muncitori bine calificați, dar nu știa nimeni ce și pentru cine să mai producă. Conducerea centralizată dispăruse, proprietatea era doar o noțiune care urma să se tranșeze în favoarea celor mai întreprinzători ai acelor vremuri. Din păcate, dar în mod firesc, multe fabrici au ajuns la fier vechi (fierul vechi era o afacere în sine) iar altele s-au regăsit în mâinile unor oameni care au reușit să se adapteze, să găsească piețe, să retehnologizeze. O perioadă zbuciumată și tulbure. La sfârșitul anilor 2000, criza a lovit puternic în afacerile autohtone. Antreprenorii români au învățat atunci lecția dură a restructurării masive. Unii au dispărut, alții au știut să se adapteze din nou. Criza financiară și intrarea în UE au maturizat piața și economia românească.
Antreprenorii din România sunt acum trecuți de anii romantici de după 1990, se pot lăuda, pe bună dreptate, că au trecut o criză serioasă în 2008-2010 și concurează pe o piață comună de mai bine de 10 ani. Nu e puțin lucru. Dar ce se întrevede la orizont?
Economia mondială a prezentului și a viitorului va pune la dispoziția unui antreprenor talentat resurse aproape nelimitate: rețele de distribuție și aprovizionare la nivel planetar, fundraising ieftin și rapid, piețe deschise pe toate continentele, inteligență artificială și multe altele. Acum este o oportunitate foarte bună pentru companiile românești să treacă granițele și să opereze la nivel internațional. În plus, din punct de vedere fiscal, România e o țară cu o legislație favorabilă: are taxare scăzută și încurajează structurile de holding.
Material apărut în Top 100 antreprenori, care se găsește la punctele de difuzare a presei și în rețeaua Inmedio.
Puteți comanda Top 100 antreprenori, printr-un mail la adresa office@banii.net, în care să specificați adresa și numărul de exemplare dorite. Prețul unui exemplar este de 25 de lei.