În 2000, când Iulian Dascălu a deschis Iulius Mall în Iași, cu 38.000 de metri pătrați și 210 magazine, în România mai exista un singur complex comercial similar, București Mall al turcilor de la Anchor Grup. Omul de afaceri a simțit însă potențialul acestui tip de afacere și, cu ajutorul banilor obținuți din chirii, dar și al unor credite bancare deloc mici, a continuat să se extindă. Au fost deschise, pe rând, malluri sub același brand în Timișoara (2005, extins succesiv până la 178.000 de metri pătrați), Cluj Napoca (2007, 147.000 de metri pătrați, incluzând birouri clasa A) și Suceava (2008, 70.000 de metri pătrați).
Însă perla coroanei este ansamblul multifuncțional Palas din Iași, inaugurat în 2012 după o investiție de 265 de milioane de euro. Palas, situat în centrul orașului, în spatele Palatului Culturii, cuprinde 270.000 de metri pătrați de magazine, restaurante, spații de birouri, zone de relaxare și petrecere a timpului liber, dar și un hotel. „Este o investiție pentru toată zona Moldovei, la două ore de mers cu mașina, adică inclusiv pentru Chișinău. Ne-am convins că multă lume din Republica Moldova ne cunoaște proiectul”, explica Dascălu la momentul deschiderii.
O tranzacție gigant
Iulian Dascălu a absolvit două facultăți, finanțe-contabilitate, respectiv economie și administrarea afacerilor. Asta ar putea explica, în parte, modul în care antreprenorul a reușit, de-a lungul anilor, să jongleze cu proiecte de zeci și sute de milioane de euro și cu credite cu opt zerouri chiar și în perioade mai puțin faste pentru economia autohtonă.
În 2017, omul de afaceri a vândut jumătate din acțiunile celor patru malluri Iulius sud-africanilor de la Atterbury. Nu se știe exact cât a încasat, însă cei mai mulți experți par să cadă de acord că este vorba de peste 100 de milioane de euro. Unii ar fi luat banii și s-ar fi retras pe o insulă tropicală, continuând să încaseze dividendele de la restul de 50% din acțiuni. În 2017, de pildă, firmele care operează cele patru malluri sub brandul Iulius și-au majorat cifra de afaceri cu 10%, până la 246 de milioane de lei. Ce-i drept, profitul lor net a scăzut la „numai” 63 de milioane de lei (față de 145 de milioane de lei în 2016). Însă, potrivit reprezentanților firmei lui Dascălu, Iulius Group, „profitul operațional (EBITDA) a crescut cu 17% în 2017 față de 2016. Profitul net a înregistrat o scădere motivată de impactul ajustării cu diferențele de curs valutar aferente creditelor contractate”. Una peste alta, gradul de ocupare mediu al celor patru centre este unul excelent, de aproximativ 95-96%.
Planuri grandioase
În acest an, antreprenorul a continuat investiţia de la Timişoara, după ce, în 2017, a livrat pe piaţă două din cele şapte clădiri de birouri clasa A pe care le va include ansamblul Openville la finalizarea celor două faze de dezvoltare. Clădirile au o suprafaţă închiriabilă de 31.000 mp şi sunt închiriate 100% de companii din domeniul IT, automotive şi outsourcing. Tot în ansamblul Openville, în primăvara acestui an a fost finalizată investiţia în valoare de peste 12,6 milioane de euro în prima parcare supraetajată din Timişoara, cu o capacitate de peste 910 locuri. Mai mult, în această primăvară, au fost demarate lucrările de construcţie la o nouă parcare subterană, cu peste 580 de locuri, la un pasaj subteran destinat traficului auto, precum şi la UBC 0, care va fi cea mai înaltă clădire de birouri din România (155 de metri înălţime şi 27 de etaje). UBC 0 va avea 52.000 mp închiriabili de spaţii de birouri, magazine şi restaurante la demisol şi parter, iar la etajul întâi se vor regăsi şapte săli pentru conferinţe şi evenimente corporate. Tot în acest an, s-a lucrat şi la componenta de retail a ansamblului Openville, care va extinde suprafaţa comercială din Iulius Mall cu 47.000 mp. Pe lângă noi branduri şi magazine mai mari ale unor retaileri deja prezenţi în mall, în noul corp de clădire prin care se va extinde Iulius Mall vor fi amenajate trei săli de evenimente de mari dimensiuni, precum şi prima grădiniţă şi şcoală primară din Timişoara cu predare exclusiv în limba engleză, după curriculum britanic.
În ultimii ani este evident că Dascălu s-a axat pe proiecte de birouri în defavoarea celor comerciale. Nici nu e de mirare, el declarând de mai multe ori că piața mallurilor este aproape saturată. Iar noul focus a făcut ca, la finele lui 2017, omul de afaceri să dețină clădiri de birouri cu o suprafață închiriabilă totală de 121.000 de metri pătrați, ceea ce îl plasa pe locul al cincilea în topul național de profil.