Cum să devii un antreprenor de succes în logistică?

0

Cu venituri de peste 7 miliarde de euro, cu o creştere anuală de 8-10%, logistica în România reprezintă unul dintre cele mai dinamice şi competitive segmente de piaţă.

Dacă înainte de criză din 2008 eforturile firmelor din domeniu de a-şi creşte veniturile nu erau foarte mari şi nici nu erau bazate pe standarde înalte de performanţă, situaţia s-a schimbat radical după anii de criză.

Pentru a-şi menţine competitivitatea, firmele de logistică trebuie acum să ia decizii bazate pe eficienţă, productivitate, flexibilitate sau inovaţie. De ce? Pentru că au crescut tendinţa de specializare a firmelor de transport, cerințele clientilor în materie de calitate, măsurată concret prin formule KPIs (Key Performance Indicators, ex. On Time Delivery) și bonusată prin sisteme de tip bonus malus.

Dacă vrei să devii antreprenor în logistică și dorești să participi la licitațiile companiilor mari, cu valori de milioane de euro anual, ai nevoie de experienţă similară în industrie, situaţie financiară bună, vechimea flotei, dovada trainingurilor pentru şoferi, nivelul de echipare a depozitelor. De aceea, recomandarea mea este de a avea o perioadă inițială de 1-2 ani, de rulaj, cu proiecte mici, iar in perioada aceasta firma să își planifice trecerea de la stadiul de “generalist”, la cel de “specialist”. Mare atenție la anumite industrii cu cerinţe extrem de stricte, de exemplu farma, cu o legislație complexă ce creează responsabilități legale.

Totul începe cu definirea unei Strategii, să fie flexibilă, adaptabilă. Strategia are nevoie să ia în considerare interesele, nu întotdeauna convergente, ale stakeholderilor, un alt element de noutate prezent în piaţa de transport datorită creşterii nevoilor de finanţare, de asociere, de fuziune.

Pasul doi, implementarea: trebuie obligatoriu să conţină trei elemente: unicitate (ce nu are competiţia), competenţă (ce nu poate competiţia) şi preferabilitate (ce poţi face mai bine decât competiţia).

Pasul trei, poziționarea: focus spre profitabilitate, cotă de piaţă, superioritate tehnică (camioane de ultimă generaţie, echipamente moderne pentru depozite), inovaţie (augmented reality în logistică) sau poate o strategie low cost.

In background, extrem de important este zona de analiza: PEST (accize, asigurări, fluctuație valute, impozite diurne, norme noi de mediu…), analiza make or buy (flota proprie?, depozit propriu?..), analize financiare (Return on Capital Employed, Net Cash Flow, Break Even…)

Ar mai fi multe de mentionat, însă elementul comun al oricărei strategii alese este: ”Fă ceva complet diferit“!

Articol realizat de Rareș Măcinică, managing partner Mayanna Consulting Group

Acest articol a apărut în anuarul „100 Cei mai buni Antreprenori”, ediția 2020, disponibil în rețeaua InMedio.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here