Când se gândește la cum ar vrea să arate România, Radu Timiș, propietarul Cris-Tim, vede o țară cu un sistem de educație mai performant, care să asigure forță de muncă înalt calificată, dar și cu o infrastructură dezvoltată, care să permită o circulație mai rapidă a oamenilor și a mărfurilor.
Timiș mai spune că nu l-au deranjat creșterile salariale din ultimii ani, căci românii merită să trăiască mai bine, însă i-ar plăcea un sistem fiscal mai predictibil. În plus, crede el, ar fi nevoie de o strategie națională pe termen lung care să abordeze potențialele probleme financiare sau demografice din viitor.
Împreună cu soția, Cristina, Radu Timiș a lansat brandul Cris-Tim în 1992. La mai mult de un sfert de secol distanță, continuă să pună umărul la creșterea lui, împreună cu soția, dar și cu doi dintre cei patru copii.
De altfel, performanțele Cris-Tim din prezent pot fi explicate și prin profesionalismul, dinamismul și implicarea managementului companiei, în care găsim mai mulți membri ai familiei Timiș. Iar două exemple sunt concludente: băieții cei mari ai familiei Timiș, Radu Timiș Junior și Ștefan Timiș, coordonează departamente cheie în cadrul companiei, primul pe partea de vânzări și marketing, în timp ce al doilea se ocupă de logistică.
Iar dovada că fac, cu toții, o treabă bună se vede în rezultatele financiare. Astfel, grupul Cris-Tim a atins în 2017 o cifră de afaceri de 145 de milioane de euro (în creștere cu circa 20% față de anul precedent). Pentru 2018, ținta este de 170-175 milioane de euro, iar estimările pentru 2019 prevăd o creștere cu 12-15% a veniturilor. Tot la capitolul cifre merită menționat că pentru Cris-Tim lucrează acum circa 2.600 de persoane și că în 2017 peste 140 milioane de produse cu acest brand au ajuns la consumatori. Și nu doar la cei din România – circa 500 de tone de salam, cârnați, șuncă ori crenvurști sunt exportate lunar, iar piețele de destinație sunt cu precădere cele în care sunt comunități mai mari de români (Spania, Marea Britanie, Italia, Germania sau Cipru).
Mai trebuie spus că în 2017 cantitățile livrate peste granițe s-au majorat cu 20% față de anul anterior și tendința de creștere a continuat și în 2018.
Dezvoltare fără pauză
Pe lângă fabrica de mezeluri de la Filipeștii de Pădure din Prahova, din grupul Cris-Tim mai fac parte brandul de lactate Mugura, produsele ready-meal comercializate sub marca Bunătăți, producătorul de vinuri Casa Timiș și rețeaua de magazine proprii.
În plus, la finele lui 2017 Cris-Tim a preluat activele Diavist Product (în insolvență) de lângă Câmpina. Noua fabrică de mezeluri se află la mică distanță de cea veche, a fost modernizată și urmează a fi folosită, printre altele, pentru a crește capacitatea de producție a salamurilor crud-uscate în cadrul grupului. Iar investițiile nu s-au oprit aici: în cursul lui 2018 a fost cumpărată o cramă și, pentru a asigura necesarul de energie pentru creșterea producției pe platforma Filipești, a fost inaugurată acolo o stație de cogenerare de 1MWh. Iar pe lista de posibile investiții se numără și o fabrică în străinătate, care ar îmbina faptul că o parte tot mai importantă din producție merge la export cu faptul că o bună parte din materia primă folosită de Cris-Tim este importată.
Eticheta curată
Una dintre mișcările importante făcute de Timiș în ultima perioadă este lansarea conceptului Eticheta Curată – mezeluri fără gluten, fără amidon, fără MDM, fără soia, coloranți sintetici sau monoglutamat de sodiu.
„Cu această inovație majoră pe care Cris-Tim o aduce pe farfuriile românilor, vrem să le demonstrăm că ce e bun și gustos poate fi și sănătos. Știm că pare de necrezut, dar produsele cu Etichetă Curată sunt rezultatul unui efort de cercetare și investiție în procesul de producție și la nivel de rețetă, tocmai pentru a oferi același gust savuros, fără nicio grijă pentru sănătatea consumatorilor”, explică fondatorul Cris-Tim.
Dar lucrurile s-ar schimba cu adevărat radical în ceea ce privește imaginea și puterea grupului dacă un alt plan dezvăluit de Radu Timiș ar prinde viață. „Ne gândim la o listare pe bursă, dar mai avem de muncit până atunci”, spunea el în toamna lui 2017. Printre avantajele unei eventuale listări ar fi vizibilitatea Cris-Tim, dar și șansa de a atrage sume importante care ar putea fi apoi direcționate către extinderea operațiunilor.
Articol apărut în Top 100 antreprenori, anuar lansat în luna decembrie 2018, care se găsește la punctele de difuzare a presei și în rețeaua Inmedio.
Puteți comanda Top 100 antreprenori, printr-un mail la adresa office@banii.net, în care să specificați adresa și numărul de exemplare dorite. Prețul unui exemplar este de 25 de lei.