Iulian Stanciu

0
Top Antreprenori - Iulian Stanciu
Top Antreprenori - Iulian Stanciu

Iulian Stanciu (42 de ani) este printre cei mai cunoscuți antreprenori români, iar astăzi deține mai multe companii importante din retail și curierat, printre care eMAG, Flanco, FashionDays sau Sameday Distribution. A câștigat primul milion de euro când avea 28 de ani din vânzarea de calculatoare, înființând firma Asesoft Distribution într-un apartament de 40 de metri pătrați închiriat în centrul Capitalei. Și-a început afacerea la 22 de ani, când era student în ultimul an la Facultatea de Cibernetică, din cadrul Academiei de Studii Economice din București. Nu și-a terminat studiile, mărturisește chiar el, dezamăgit fiind de sistemul de învățământ din România. Încă din primul an, afacerea sa a prosperat și vindea 400-500 de calculatoare pe lună. Cu o strategie vizionară, și-a transformat business-ul într-un Amazon al României, respectiv un marketplace care astăzi are peste 10.000 de furnizori și circa 4 milioane de clienți. Acestea sunt motivele pentru care Iulian Stanciu a fost desemnat, la Gala BR Awards organizată în luna martie, antreprenorul anului 2018. Din toți acești ani de experiență, are o lecție fundamentală pe care a împărtășit-o jurnaliștilor Business Review: onorează-ți promisiunile fără excepție. „Am învățat că lucrul cel mai important, în orice relație, inclusiv în cea pe care o dezvolți cu clienții, este să îți onorezi promisiunile. Succesul vine atunci când oamenii au încredere în tine. De aceea, fiecare decizie pe care o iei trebuie să respecte încrederea pe care ți-au oferit-o. Am învățat, de asemenea, că oamenilor le place să aibă multe opțiuni, de aceea e vital pentru orice business să ofere o gamă largă de produse sau servicii, multe opțiuni de plată sau livrare la care să aibă acces foarte ușor”, a declarat acesta.

Un drum de 20 de ani

Iulian Stanciu a pornit în `98 cu un calculator de acasă și un Olcit împrumutat. Mărturisește în interviurile acordate de-a lungul timpului că a fost sprijinit de fratele său, mulți prieteni, colegi de facultate care lucrau noaptea pentru el, iar ziua se duceau la cursuri. Furnizorii și-i plătea pe credit, cu termene de plată.

Încă de la început vânzările de electronice au fost profitabile, așa că s-a extins spre electrocasnice. De aici până la a construi cel mai mare marketplace din România au fost multe decizii strategice, dar o singură viziune. În 2018, eMAG depășește 1 miliard de euro din vânzări, spune Iulian Stanciu, iar investițiile doar în acest an sunt de peste 120 de milioane de euro. Profitul vine în doi ani, estimează omul de afaceri. În 2017, Dante International – compania care controlează eMAG – a consemnat vânzări totale de 3,3 miliarde de lei, dar și o pierdere de 111 milioane de lei. Compania are astăzi aproape 2.000 de angajați. Pe lângă operațiunile din România, eMAG este prezent și în Bulgaria, Ungaria și Polonia. De asemenea, din grupul eMag fac parte și PC Garage, Fashion Days, Sameday Courier și Depanero. Astăzi, eMAG este o companie deținută în proporție de aproximativ 80% de către grupul sud-african Naspers, iar restul acțiunilor sunt controlate de către Iulian Stanciu.

Potrivit omului de afaceri, în 2017, eMAG a avut 7,57 milioane de clienți, dintre care 4,26 milioane în România, 1,41 milioane în Ungaria, peste 890.000 în Bulgaria și 304.000 în Polonia. În ceea ce privește retailerul IT Flanco, acesta a raportat afaceri de aproape un miliard de lei în 2017, și estimează o creștere de 5-8% pentru 2018. În primul semestru din 2018 a avut vânzări de aproape 400 de milioane de lei, cele mai mari din istoria companiei pentru prima jumătate a anului. Flanco va avea, până la finalul 2018, 132 de puncte de lucru, potrivit datelor oficiale. În aprilie 2018, a inaugurat primul outlet pentru produse electro-IT din România – Flanco Mihai Bravu.