Frații Dragoș și Adrian Pavăl

0
Top Antreprenori - Fratii Paval
Top Antreprenori - Fratii Paval

Frații Dragoș și Adrian Pavăl sunt deținătorii rețelei de magazine de bricolaj Dedeman, cel mai puternic business din domeniu în România. Cu o afacere dezvoltată într-o piață foarte competitivă, în care principalii concurenți sunt lanțuri internaționale precum Bricostore (Kingfisher), Praktiker, Leroy Merlin sau Hornbach, familia Pavăl are o poveste care poate fi utilizată în orice curs de antreprenoriat. Absolvent de informatică, Dragoș Pavăl a lucrat mai întâi în centrul de calcul al unei fabrici de confecții. Cum nu se simțea apreciat și nici nu vedea perspective pentru locul său de muncă, în 1992 el a decis să încerce o afacere pe cont propriu. Iar cel mai ușor, în acea perioadă, era revânzarea unor produse de larg consum cumpărate anterior angro. Astfel a apărut primul magazin, de 16 metri pătrați, care avea să fie urmat de unul de mobilă. Acesta s-a dovedit rapid o investiție foarte profitabilă grație cererii tot mai mari de mobilier din acei ani și a fost baza extinderii afacerii Dedeman. Ajunși la o rețea de trei magazine de mobilă în Bacău, cei doi frați au decis să extindă portofoliul de produse comercializând materiale de construcții și instalații. Alt pas inspirat, acesta a dus la creșterea rapidă a rețelei de magazine inclusiv în afara Bacăului, în orașe precum Roman, Comănești și Iași. La începutul anilor 2000, Dragoș și Adrian Pavăl ajunseseră la 20 de magazine gestionate de o echipă de aproape 250 de oameni, dar pentru pasul următor aveau nevoie de mai multe cunoștințe. Astfel, după o călătorie prin mai multe state europene în care au studiat modul de funcționare și oferta marilor magazine de bricolaj, ei au început să caute finanțare pentru primul lor magazin de dimensiuni mari. După apariția primului magazin de 3.300 mp din Suceava, afacerea Dedeman a început să se extindă rapid către alte orașe din zona Moldovei și, mai apoi, din întreaga țară.

După 25 de ani

Creșterea rapidă a afacerii Dedeman a dus, la 25 de ani de la fondare, la crearea unui business exemplar. Primul mare magazin al fraților Pavăl, cel din Suceava, care în în 2003 avea 3.300 mp, a fost relocat și are în prezent peste 13.700 mp. De la 12.000 de produse prezente pe rafturile magazinelor în 2001 gama de produse s-a extins până la peste 45.000 de repere. În 2010 Dedeman a devenit lider de piață după cifra de afaceri, iar un an mai târziu numărul angajaților a depășit 5.000 pentru ca, în prezent, să se treacă de 10.600 de persoane. În 2012, Dedeman a devenit lider în bricolaj și ca număr de magazine, deschizând la Râmnicu Vâlcea unitatea cu numărul 28. În prezent rețeaua națională este compusă din 49 de magazine. La începutul lui 2016 Dedeman a devenit al patrulea cel mai mare jucător din bricolaj în Europa Centrală şi de Est și, tot în acel an, cifra de afaceri a companiei a depășit 1 miliard de euro. Și, dacă tot vorbim de date financiare, trebuie spus că business-ul celor doi frați Pavăl a ajuns în 2017 la 1,38 miliarde de euro, în urcare de la 1,17 miliarde în 2016. În același timp, profitul net a urcat de la 158,78 milioane de euro la 194,63 milioane. Iar lucrurile nu se opresc aici pentru că Dragoș și Adrian Pavăl au ca obiectiv declarat atingerea pragului de 55 de magazine la nivel național și noi investiții în modernizarea afacerii. Totodată, ei plănuiesc investiții în imobiliare, agricultură, logistică și pe piața de capital.

Printre lecțiile de business „predate” de Dragoș Pavăl celor care vor să înțeleagă cum poate fi dezvoltată de la zero o afacere în România se numără ideea de a îi asculta pe cei din jur. Asta pentru că, după cum spune el, de aici pot apărea idei câștigătoare. De asemenea, el crede că este esențial să fii onest și corect în toate activitățile pe care le desfășori. Omul de afaceri este de părere și că ideal și corect este să combini sfera capitalismului cu cea a binefacerii, iar prin proiectul de CSR „Planuri de bine”, compania investește constant în sport, cultură, educație și de asemenea încearcă să sprijine comunitatea și mediul înconjurător. Câteva exemple în acest sens ar putea fi parteneriatul cu COSR și echipa de FED Cup a României, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, First Tech Challenge (competiție națională de robotică) sau proiectul Big Build, organizat de Habitat for Humanity.